Herman Zondag

COO, AFAS Software

Aanleiding
Herman vindt het erg belangrijk dat zijn mensen, maar ook hijzelf, zich blijven ontwikkelen. Nadat twee personen aan een open programma deelnamen en zij daar een toegevoegde waarde in zagen, ging Herman verder in gesprek met How Company. “In het leven kom je veel mensen tegen, maar je hebt niet met iedereen een klik. Juist omdat er in het eerste gesprek niet direct over de business werd gesproken, maar over wat mij dagelijks drijft en waar ik met mijn organisatie naar toe wil, was het erg boeiend.” Veel mensen bij AFAS werken er al jaren. “We willen ervoor waken dat zij vastzitten in hun comfortzone. We gaan het gesprek aan en kijken naar ontwikkelmogelijkheden. Zo geven we mensen nieuwe impulsen binnen hun huidige functie, een soort APK.” “De kracht van How Company is dat zij in een korte tijd tot de kern van de organisatie doordringen. Zo analyseren ze snel waar de knelpunten zitten. Met de handvatten, de gereedschappen, die ze geven, krijgen onze mensen weer een duidelijke route.”
Thema's:
  • Persoonlijke leiderschap
  • Communicatie
  • Leiderschap
  • Maatwerk
  • Incompany
  • Teamontwikkeling
We willen ervoor waken dat zij vastzitten in hun comfortzone. We gaan het gesprek aan en kijken naar ontwikkelmogelijkheden. Zo geven we mensen nieuwe impulsen binnen hun huidige functie, een soort APK.
Aanpak
In 2012 startte How Company met een driedaags programma voor het MT van AFAS Support. Tijdens dit programma kwamen onderdelen als Communicatie Stijlen, het geven van feedback, het herkennen van eigen struikelblokken en verantwoordelijkheid nemen aan bod. In 2013 startte een tweedaags programma voor een ander team. Hier lag de focus op Communicatie Stijlen en persoonlijke ontwikkeling. Voor deze groep was er in 2014 een verdiepingsslag richting de ontwikkeling van leiderschap. Ook worden met regelmaat mensen op individuele basis gecoacht. Hier is een speciaal AFAS Persoonlijk Opleidingsbudget voor beschikbaar.
Resultaat
“Er werd vooral een spiegel voorgehouden, dat was soms best confronterend.” Gedurende de programma’s kwam de kwetsbaarheid en betrokkenheid van collega’s naar voren. “Of dat nou zakelijk of privé was, te maken had met identiteit, faalangst of bezorgdheid, het was gaaf om te zien dat dit allemaal boven tafel kwam.” De trainer had hier een belangrijke rol in. Herman: “Zij zorgde voor een goede balans tussen mij en de spelers binnen het team door oprecht, eerlijk en scherp naar ons te zijn.” Na het volgen van de programma’s waren mensen bereid om elkaar vaker aan te spreken. “Bepaalde zaken werden sneller opgepakt en afgewikkeld. Ik zag dat ze meer kritische vragen aan elkaar begonnen te stellen. Door de trainingen herkenden mensen hun eigen patronen, waardoor er nieuwe inzichten ontstonden.”
Over AFAS Software
Het Nederlandse familiebedrijf AFAS Software ontwikkelt softwareproducten voor zowel de zakelijke als de consumentenmarkt. Dit doen ze op een maatschappelijk verantwoorde manier waarbij klanten, medewerkers en milieu centraal staan.

www.afas.nl