Jorien Vermeer-Heemskerk

HR Officer, Banijay Benelux

Aanleiding

Banijay Benelux, de thuishaven van verschillende content producenten zoals EndemolShine Nederland, SimpelZodiak, NL Film en Southfields  en How Company werken al lang succesvol samen. Dat is gestart bij het Senior Management met individuele trainingen gericht op persoonlijke ontwikkeling en leiderschapsontwikkeling.

Tegenwoordig verzorgt How Company voor alle medewerkers organisatie breed de training Communicatie Stijlen in-company.

We willen graag dat alle medewerkers dezelfde taal spreken en effectief met elkaar kunnen communiceren. Daarbij is de training is ook een mooie tool  om mensen van verschillende bedrijfsonderdelen bij elkaar te brengen; de training dient dus meerdere doelen.

Thema's:
  • Persoonlijke leiderschap
  • Communicatie
  • Leiderschap
  • Maatwerk
  • Incompany
  • Teamontwikkeling

Dingen zeggen of dingen uitstralen dat zijn twee verschillende dingen.

Aanpak

Veel van onze productiemedewerkers en business support teams nemen deel aan de training Communicatie Stijlen. Onze productieteam bestaan uit veel verschillende collega’s die allemaal hun eigen communicatiestijl hebben gecreëerd die op elk persoon een ander effect heeft. Door de training krijgen zij meer inzicht welke communicatiestijlen er zijn en hoe zij de juiste stijl op het juiste moment in te zetten.  Wij zijn een project organisatie waar mensen komen en gaan en dan is het van belang dat je snel kunt schakelen en het beste uit jouw communicatie kan halen.  De business support teams werken doorgaans langere tijd met elkaar samen, maar ook daar is het van belang om te ontdekken wat jouw eigen communicatiestijl is en hoe je de ander het beste kan benaderen.

Vervolgens  organiseren we ook een vervolg  op de Communicatie Stijlen training. Dan wordt de theorie opgefrist en kan er verdieping worden aangebracht op wat men in het eerste traject heeft geleerd. . . Door het blijvend aanbieden van de trainingen zorgen we ervoor dat de communicatiestijlen blijven leven in onze organisatie.

Resultaat

Mensen ervaren de training als inspirerend en nuttig. Ze leren veel over zichzelf en hoe je met andere communicatie stijlen om kunt gaan. Dat brengt je verder in gesprekken. Het uitgangspunt is: gebruik de tools om met iemand een beter gesprek te kunnen voeren en je doel te behalen. Let  op de signalen, want woorden zeggen niet alles.  De training is voor iedereen in het bedrijf een toegevoegde waarden. .

Het  is de tijdsinvestering dubbel en dwars waard, aangezien de training direct resultaat oplevert en het geleerde meteen ingezet kan worden. Mensen krijgen een spiegel voorgehouden: de bewustwording dat ze zelf een bepaalde stijl hanteren, die de ene keer wel en de andere niet effectief is omdat bijvoorbeeld de gekozen stijl niet aansluit bij de ander.

Als laatste tip: Neem het complete plaatje in ogenschouw: kijk ook naar de non verbale communicatie en luister goed naar elkaar. Daar haal je ook veel informatie uit  dan alleen wat er gezegd wordt. Ik denk dat daar voor iedereen grote winst te behalen is. In je werk, maar ook je privéleven.

Over Banijay Benelux

Banijay Benelux is de thuishaven van verschillende creatieve contentproducenten – EndemolShine Nederland, SimpelZodiak, NL Film, TVBV, Totem Media, EndemolShine Scripted, Southfields, Banijay Belgium en talent & brand agency Blockbuster Media. Samen met zenders, omroepen, streamers, distributeurs, adverteerders en maatschappelijke organisaties ontwikkelt, creëert en distribueert het bedrijf videocontent in alle denkbare genres en voor elk platform. Van ijzersterk drama, soap, journalistieke programma’s en talkshows tot films, gameshows, groot amusement, adventure en reality.

Meer weten https://banijaybenelux.com/